Hollennews - page 16

16
ŠKOLA ŠMYKU
K
rízové situácie sa týkajú všet-
kých účastníkov premávky. Ak
si ich nespôsobíme sami, iste sa
o „krízovku“ postará iná osoba. Situácie
a podmienky, za ktorých k stresujúcim
a nebezpečným situáciám dochádza pod-
robne špecifikovať netreba, pretože k nim
dochádza prakticky za všetkých okolnos-
tí, za každého počasia a v každej dennej
i nočnej hodine. Krízové situácie sú totiž
hlavne otázkou nasledovných faktorov:
- nepozornosť/nevenovanie sa jazde
(vodičov a chodcov),
- nedodržanie rýchlosti adekvátnej
podmienkam,
- nedodržanie bezpečnej vzdialenosti.
Je prakticky nemožné vhodné riešenie krí-
zových situácií len prednášať. Podľa hesla:
„Nie je prax bez teórie, ani teória bez pra-
xe“, nie je možné zmeniť návyky a schop-
nosti vodičov prostredníctvom prednášky,
článku v novinách alebo video príspevkom.
Na správaní človeka sa pri krízovej situácii
nezmení absolútne nič, ani po stonásob-
nom pozretí či prečítaní si odporúčaného
konania. Je nevyhnutné a nenahraditeľ-
né, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale
aj dobre natrénoval, ako správne reagovať
a správať sa za volantom.
Najväčším problémom pri krízovej situácii
je strach. Keď sa človek zľakne, reaguje
a koná pudovo a podvedome. Činnosť tela
v priebehu 1–3 sekúnd riadi podvedomie
v hlboko zakotvenom pude sebazáchovy
každého jedinca. Krízová situácia sa okrem
zvýšeného tepu a strachu vyznačuje:
kŕčovitým konaním všetkých pasažierov,
napnutím celého tela,
zapretím sa do volantu a pedálov,
stratou schopnosti riešiť situáciu ro-
zumom a odporúčaným postupom.
Preto je nevyhnutné, aby vodiči pri šofé-
rovaní dodržiavali základné pravidlá
za každých okolností:
- správny posed za volantom,
neschopnosť úplného vystretia sa
v aute (hrozia zbytočne ťažké porane-
nia),
- použitie všetkých dostupných bez-
pečnostných systémov (pásy, ABS,
ESP, BAS, dobré pneumatiky, dobrý
technický stav vozidla, ...),
- schopnosť krízovo brzdiť (polovica
vodičov nedokáže naplno využiť brz-
dový potenciál svojho auta),
- správne držanie a narábanie s vo-
lantom (mnoho vodičov má problém
správne a rýchlo rúčkovať na volante).
Keď si myslíte, že už podvedome nauče-
nú reakciu odrazu v krízovej situácii ro-
zumom ovplyvníte a budete konať podľa
„krízovej príručky“, hlboko sa mýlite.
Prax je nadovšetko.
Ako lepšie
zvládnuť
krízovú situáciu
za volantom...
Marián Čabák,
inštruktor Školy šmyku
SuperDRIVE, ktorá sa
zameriava na vzdelá-
vanie vodičov s cieľom
zvýšenia bezpečnosti a plynulosti
cestnej premávky, doplňovania a po-
skytovania informácií a skúseností
z domácich zdrojov, ale predovšetkým
z krajín, kde systém vyššieho vzdelá-
vania vodičov funguje už desaťročia
(
).
Nesprávne držanie volantu
Správny posed
Správne držanie volantu
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24
Powered by FlippingBook