Hollennews - page 17

17
ŠKOLA ŠMYKU
Kam s lepšími gumami?
Na prednú alebo zadnú
nápravu?
M
edzi vodičmi koluje mnoho fám.
O tom, ako funguje a vystreľu-
je airbag, o tom, ako jazdiť dole
kopcom, ako a kedy brzdiť či preraďovať
a podobne. Jednou z nich je aj fáma o pre-
zúvaní a o tom, na ktorú nápravu dať lepšie
(rozumej menej zodrané) gumy z minulej
sezóny. Núkajú sa nám tri možnosti:
1) lepšie gumy dopredu
2) lepšie gumy na hnanú nápravu
3) lepšie gumy dozadu
Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne
a môžu byť vášmu autu, no aj životu nebez-
pečné. Riešenie je len jedno bez ohľadu na
to, o aké osobné auto sa jedná. Teda bez
ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka,
zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho
výkon i rozloženie hmotnosti.
Presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale
aj mechanikov v pneuservisoch, dať me-
nej zodrané plášte na prednú nápravu sú
pochopiteľné. Vyše 90% áut na našich
cestách sú predokolky. Je celkom logické,
že po jednej/dvoch sezónach majú viac
zjazdené a zodrané predné pneumatiky. Už
len keď si uvedomíme, že predná náprava
prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku
každého auta. Ďalšou príčinou opotrebe-
nia je prirodzená nedotáčavosť, s ktorou
sú všetky sériové autá konštruované od
výrobcu. Táto spôsobuje ďalšie, podstatne
rýchlejšie opotrebenie predných pneuma-
tík. Zadné pneumatiky sa na predokolke po
celý čas len vozia v závese a ich opotre-
benie je minimálne. Pohnútky dojazdiť za-
chovalé zadné pneumatiky vpredu sú preto
na pohľad logické, ale nesprávne a v ko-
nečnom dôsledku nebezpečné.
Druhá skupina vodičov tvrdí, že lepšie pláš-
te patria na nápravu, ktorá zabezpečuje po-
hyb. V tomto prípade má pravdu len zado-
kolkár, aj keď má na to svoje vlastné vysvet-
lenie. Plášte v lepšom stave však patria na
zadnú nápravu bez ohľadu na to, či je hnaná
alebo nie. Dôvody sú relatívne jednoduché,
no mimoriadne dôležité. Zadná náprava je
zodpovedná za smerovú stabilitu auta. Čím
má auto väčší rázvor (teda vzdialenosť me-
dzi prednou a zadnou nápravou), tým stabil-
nejšie je vo vyšších rýchlostiach.
Pretáčavý šmyk (teda šmyk zadnej nápravy)
je vždy krízová a len veľmi ťažko zvládnu-
teľná situácia. V rýchlostiach nad 50 km/h
je pretáčavý šmyk mimoriadne nebezpečný
aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej
náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie
pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať hor-
šiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku.
Lepšie plášte na prednej náprave uvedú
vodiča do falošného pocitu bezpečia. Auto
stále pekne brzdí, zatáča a v prípade pred-
ného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje.
Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rých-
losťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mok-
rom povrchu) prekročí hranicu schopností
a možností zadných zjazdených plášťov.
Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevy-
hnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi
ťažké. Dôsledky a nebezpečenstvo bočné-
ho nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu
iste rozoberať ani netreba.
Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej
náprave, vodič dostane oveľa rýchlejšie
signál o horších jazdných vlastnostiach.
Brzdenie a riadenie fungujú horšie a vodič
teda prirodzene bude jazdiť menšími rých-
losťami (hlavne na mokrom povrchu). Takto
sa k hraniciam možností zadných pneu-
matík priblíži oveľa neskôr alebo vôbec
a po celý čas bude oveľa viac v bezpečí.
Základné fakty o pneumatikách,
ktoré by ste mali vedieť:
- žiadna z pneumatík na aute nesmie
mať dezén menší než 3 mm (môžete si
to otestovať aj s dvoj eurovkou –
na najviac zjazdenom mieste by ste
mali byť schopný jej strieborný lem
schovať do dezénu),
- žiadna pneumatika na aute nesmie
mať viac ako 4 roky, pretože guma
časom starne a nemá požadovanú
priľnavosť,
- ak je treba alebo môžeme, dáme
na auto všetky 4 plášte nové,
- pre autá s rovnakými rozmermi pred-
ných a zadných pneumatík (čo je drvivá
väčšina) odporúčame uprostred letnej
sezóny vymeniť predné pneumatiky
za zadné, aby sme všetky štyri opotre-
búvali rovnomernejšie,
- ak je rozdiel medzi dobrými a horšími
pneumatikami väčší ako 3 mm a horšie
(viac zjazdené) sú vekom alebo hĺbkou
dezénu za odporúčaným limitom v bo-
doch 1. a 2., až v tomto prípade odpo-
rúčame zadovážiť si len 2 nové plášte
a tie použiť na zadnej náprave.
Rozdiel medzi novou a zjazdenou
pneumatikou
Šmyk v praxi
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24
Powered by FlippingBook