Hollennews - page 23

3
23
Nepodceňujte
únavu!
ŠKOLA ŠMYKU
Ú
nava vodiča za volantom je jed-
ným z významných faktorov za-
príčiňujúcich dopravné nehody.
Osoba šoférujúca po 17 hodinách bde-
losti má takmer takú istú pravdepodob-
nosť účasti na dopravnej nehode ako
keby mala 0,5 promile alkoholu v krvi.
Pod pojmom únava si najčastejšie predstaví-
me ospalosť spôsobenú nedostatkom spán-
ku. Tá má za následok zníženie pozornosti
vodiča a predĺženie jeho reakčného času.
Únava na cestách sa dostavuje aj v súvis-
losti s horúcimi letnými dňami a pri dlhšej
a monotónnej jazde. U niektorých ľudí je
možné badať zvýšenú agresivitu smerom
k ostatným účastníkom premávky. Pocit
únavy potom vedie ku zníženiu ostražitosti,
oneskorenej reakcii na vonkajšie podnety
a horšej priestorovej koordinácii. Vodiči
majú problémy s udržaním vozidla v jazd-
nom pruhu, prispôsobením rýchlosti voči
vozidlám pred nimi alebo pri predbiehaní. 
Dopravné nehody spôsobené únavou
sa vyskytujú najčastejšie na diaľniciach
počas noci (od 2:00 do 5:00) alebo po-
obede (od 15:00 do 16:00). Sú zapríči-
nené prevažne vybehnutím z vozovky
alebo stretom s blížiacimi sa vozidlami.
Následky týchto nehôd sú vážne, pretože
oneskorenie pri brzdení má za následok
vyššiu nárazovú rýchlosť. Medzi relatívne
najpočetnejšie skupiny vodičov, ktorí zavi-
nia tento typ nehôd patria:
- mladí vodiči do 25 rokov
- vodiči s poruchami spánku
- vodiči jazdiaci v noci
- vodiči z povolania pri diaľkovej doprave
- ľudia pracujúci na viacero pracovných
zmien
Najúčinnejším opatrením je však uvedomiť
si to riziko a dopriať si tak zastávku na okraji
cesty alebo odpočívadle, počas ktorej na-
berieme nové sily pred ďalšou jazdou!
Jozef Dlholucký
SuperDRIVE s.r.o.
Koľko kilometrov by mal denne vodič
prejsť, aby pritom neohrozil bezpeč-
nosť svoju a spolucestujúcich?
Pre ro-
dinné cestovanie sa odporúča maximálne
800 kilometrov na deň. No za podmienky,
že sa šoféri počas jazdy striedajú. Frek-
vencia prestávok pritom závisí od času a
schopností vodiča.
Niekto uprednostňuje šoférovanie na
dlhšie vzdialenosti v noci. Môžete to
odporučiť?
Sú vodiči, ktorí radšej jazdia
v noci a nerobí im to problémy. Sú voľ-
nejšie cesty a vyššia cestovná rýchlosť.
Niektorým ľuďom to, naopak, prekáža.
Pre posádku je výhodné , že si napríklad
pospia a vodič môže v pokoji šoférovať.
Len aby nezaspal!
Keď vodič začína vidieť kontúry predmetov
v okolí auta neostré, začína strácať orien-
táciu vo svojom jazdnom pruhu a pociťo-
vať z toho dôvodu úzkosť alebo sa zľak-
ne zmenenej zvukovej kulisy pri vjazde
do tunela alebo dlhšieho podjazdu, je ab-
solútnenajvyšší časprerušiť jazduaaspoň
na pár desiatok minút si v aute pospať.
Prestávky sú dôležité najmä z dôvodu
tzv. kondičnej bezpečnosti vodiča. Ak
si v prestávke dôkladne „pretiahne telo“
vhodnými cvikmi mimo kabíny vozidla, zje
nejaké ľahko stráviteľné jedlo obsahujúce
hrubú vlákninu a dostatok vitamínov, je
predpoklad, že tým účinne oddiali nástup
únavy, vrátane rizika vzniku mikrospánku
počas ďalšej jazdy.
Počas jazdy je dôležité mať v kabíne vo-
zidla primeranú teplotu a účinne ju vetrať.
Zaháňanie únavy fajčením, pitím „ener-
getických“ nápojov alebo kávy je ne-
bezpečné. Fajčenie počas jazdy môže
spôsobovať ospanlivosť v dôsledku oxidu
uhličitého v kabíne a v krvi vodiča.
Žuvaním sa zväčší prúdenie krvi do moz-
gu o 25 až 40 percent.
Ľudia prespia asi tretinu svojho života.
Uberať zo spánku je veľmi nebezpečné.
Počas spánku dochádza v mozgu k ob-
nove psychických činností, schopností
poznávania, schopnosti optimálnej regu-
lácie organizmu.
Dostatok spánku je dôležitý pre pamäť aj
náladu, akú má človek nasledujúci deň.
Zvyčajne platí: aká noc, taký deň. Od toho
sa teda odvíja celková kvalita života.
Marián Čabák
Čo je dobré
vedieť
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28
Powered by FlippingBook