Hollennews - page 22

22
ŠKOLA ŠMYKU
Čo s tým teda vieme robiť? Ponúka-
me niekoľko rád, ako si udržať pozor-
nosť za volantom:
1.
Za volant si sadajte odpočinutí. Mys-
lím si, že je každému jasné, že únava
a pozornosť spolu súvisia. Ak ste una-
vení a nevyspatí, zvážte, či za volant
radšej nepustíte niekoho iného, resp.
svoju cestu neodložíte na neskôr.
2.
Vhodne sa oblečte. Budete sa cítiť
pohodlne a tým aj nerušene.
3.
Buďte sústredení. Vedenie vozidla je
práca a na dobre odvedenú prácu sa
treba sústrediť.
4.
Nerobte za volantom nič, čo nesúvi-
sí s vedením vozidla. Telefonovanie (či
už s hands free alebo bez), esemesky,
emaily, jedenie, pitie vašu pozornosť
odpútavajú.
5.
Robte si počas cesty pravidelné pre-
stávky. Odporúčame každé dve hodiny.
Dlhodobo sa sústrediť na jazdu je ťažké.
6.
Sledujte situáciu okolo vás pomocou
spätných zrkadiel. Tým si zabezpečíte
úplný prehľad o tom, čo sa okolo vás
deje a vyhnete sa neočakávanému.
7.
Snažte sa predvídať správanie a re-
akcie ostatných účastníkov premávky.
Budete tak lepšie pripravení riešiť prí-
padné krízové situácie, do ktorých vás
môže dostať nepozornosť ostatných.
Nedovoľte, aby si nepozornosť sadla
namiesto vás za volant! Návrat domov
potom nemusí byť šťastný.
V
o všeobecnosti je zima a obdobie
mrazov, snehu a námraz považo-
vané za najnebezpečnejšie obdo-
bie na cestách. Treba však otvorene po-
vedať, že horúčavy, aké zvyknú v letných
mesiacoch ovládnuť Slovensko, môžu
zime hravo konkurovať.
Keď teploty v tieni stúpnu nad 30°C, kaž-
dý z nás spozornie. Začneme dodržiavať
pitný režim a vyhýbať sa veľkej fyzickej
námahe. Starostlivosť treba upriamiť aj
na vozidlo, ktorému teploty, aj napriek
technickému pokroku, nie veľmi svedčia.
Medzi najdôležitejšie body patrí pravi-
delná technická kontrola vozidla, ktorú
zvládnete aj bez návštevy autoservisu.
Tak ako pre ľudské telo, aj pre správne
a bezpečné fungovanie vozidla sú dôle-
žité tekutiny. Pravidelná kontrola stavu
chladiacej kvapaliny motora, brzdovej
kvapaliny, dokonca i vody v nádržiach
do ostrekovačov, môže pomôcť nie-
len pri dlhých cestách, ale aj kratších
jazdách po Slovensku. Ich úbytok môže
byť v horúčavách rýchlejší ako ste bežne
zvyknutí. Taktiež je dôležitý stav stiera-
čov, ktoré sa pôsobením vysokých tep-
lôt a priameho slnečného žiarenia môžu
výrazne poškodiť. Veď, ak poriadne
nevidíte, kam idete, je malá pravdepo-
dobnosť, že tam bezpečne docestujete.
Ďalším dôležitým bodom pravidel-
nej kontroly sú pneumatiky. O vyhnutí
sa kolízii často rozhodujú sekundy, prí-
padne meter či dva. Stav pneumatík
to však môže výrazne ovplyvniť. „Mäkšie
pneumatiky sú na vozovke oveľa nesta-
bilnejšie a brzdná dráha sa dramaticky
predlžuje,“ upozorňuje Peter Krištín, in-
štruktor školy šmyku a bezpečnej jazdy
spoločnosti SuperDRIVE a dodáva: „Je
faktom, že tlak v pneumatikách môže
počas bežného mesiaca poklesnúť až
o 20 %. Pri ich kontrolovaní počas leta
treba byť pozornejší. Ich stav treba
kontrolovať, keď sú studené, najlepšie
pred jazdou.“
Keď sa budete najbližšie baliť na cestu
za tohtoročnými prázdninovými zážitka-
mi, zbaľte si nielen dostatočné množstvo
tekutín a krému, ale venujte chvíľu aj
svojmu auto, lebo niekedy práve tá chví-
ľa môže rozhodnúť.
V
iete, čo je najčastejšou príčinou
nehôd v celosvetovom meradle?
Áno, je to nepozornosť. Všeobecne,
ľudský faktor sa štatisticky najviac podieľa
na vzniku dopravnej nehody.
Marián Čabák,
inštruktor Školy šmyku SuperDRIVE, ktorá sa zameriava na vzde-
lávanie vodičov s cieľom zvyšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej
premávky, doplňovania a poskytovania informácií a skúseností
z domácich zdrojov, ale predovšetkym z krajín, kde systém vyššieho
vzdelávania vodičov funguje už desaťročia
(
.
Ako zvládnuť leto
za volantom
Horúčavy sú
späť,
je na
ne vaše auto
pripravené?
Nepozornosť
za volantom
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28
Powered by FlippingBook