Náš príbeh

Sme slovenská spoločnosť s nemeckým know-how v automobilovom priemysle od roku 2001.

Môj manžel dôchodca, bývalý dôstojník v nemeckej armáde a NATO a farmár, mal už 62 rokov a ja ako bývala zubná technička som mala 47 rokov.

Boli sme finančne zabezpečení, tak sme veľa cestovali a užívali si života. Znie to krásne, no postupom času sme sa začali nudiť a mali sme silnú potrebu niečo robiť, realizovať sa. Hľadali sme nové výzvy.

Najprv sme uvažovali, že spolu s jedným naším priateľom založíme certifikačnú firmu, čo sa z viacerých dôvodov neuskutočnilo. Tak sme sa rozhodli po preskúmaní trhu v januári 2001 založiť sortovaciu firmu pre automobilový priemysel a nazvali sme ju HOLLEN s.r.o. V tom čase sme ešte nemali víziu vybudovať koncern, chceli sme sa len trocha realizovať a byť pre spoločnosť užitoční.

Podnikanie sme brali ako výzvu. Bývalý dôstojník v armáde a ja zubná technička. Nemali sme veľké skúsenosti v biznise, ale bavilo nás učiť sa nové veci. Manžel sa už predtým stretol s účtovníctvom a riadením poľnohospodárskej farmy, ale ja som o biznise nevedela absolútne nič, nevedela som poriadne vypísať v banke pokladničný blok, no postupnými krôčikmi sme sa všetkému priučili.

Začínali sme úplne od nuly:

•    v našom súkromnom byte, s naším vlastným osobným autom, s naším súkromným počítačom, nezačínali sme ako garážová firma, my sme začínali v našej súkromnej pracovni a porady sme mávali v našej obývačke, ktorá bola spojená s kuchyňou, a môžeme teda povedať, že sme začínali ako kuchyňová firma.

•    s tridsiatimi dôchodcami a jedným technikom. Boli to väčšinou ľudia, ktorí mali chuť ešte niečo robiť a privyrobiť si k dôchodku.

•    vo VW sme mali jeden obytný kontajner, kde sme mali kanceláriu pre technika, sklad materiálu a firemný bicykel.

A fungovalo to. Začali sme veľmi skromne a opatrne, bez akýchkoľvek pôžičiek. Pracovali sme na jednoduchom princípe - investovali sme do nových vecí, až keď sme mali zarobené.

Od začiatku sme nastavili vysokú úroveň kvality našich poskytovaných služieb. Zamerali sme sa na flexibilitu a zaškolených ľudí.

Ako sa nám podarilo vybudovať prosperujúcu firmu?

Vždy sme sa snažili ja aj môj manžel, riadiť firmu férovo, čestne a v súlade s najvyššími princípmi. Ľudia, ktorí poctivo pracujú, sú tým najdôležitejším bohatstvom firmy a zaslúžia si byť dobre zaplatení.

Dokázali sme robiť správne rozhodnutia. Človek nepotrebuje až tak veľa odborných znalostí, ide o to, či je pokorný a keď niečo nevie, tak sa pýta tých, ktorí o probléme vedia viac. Je dôležité posúdiť problém z nadhľadu. Nie každý to dokáže, no myslím si, že nám sa to podarilo.

Všetky firemné záležitostí rozoberáme spolu a neposunieme sa ďalej, kým sa nedohodneme. Je to náročné, lebo často mávame rozdielne názory. Keď sa nevieme dohodnúť ani na jednom z našich návrhov, hľadáme, pýtame sa ostatných, hovoríme tomu hľadanie tretej alternatívy. Vďaka tomu sa nám zatiaľ vždy podarilo robiť dobré rozhodnutia.

Obetavosť a poctivá práca; osobná disciplína každého jednotlivca ako samozrejmá súčasť firemnej kultúry, to sú hodnoty, ktoré sme dokázali presadiť a pomohli urobiť našu firmu úspešnou a prosperujúcou.

Manžel riadil operatívu, realizáciu zákaziek, vedel perfektne zorganizovať a správne motivovať ľudí, ja zas financie a právne záležitosti. Mali sme to rozdelené on bol vodca a vizionár a ja gazda a systematik, skvele sme sa dopĺňali. Momentálne už máme generálneho riaditeľa, ktorý prevzal riadenie firmy. My sa už venujeme iba majiteľským povinnostiam.

Máme na trhu konkurenciu?

Dovolím si tvrdiť, že my sme najlepší z hľadiska poskytovania služieb a odbornosti. Naša firemná politika je snažiť sa urobiť pre klienta všetko tak, aby bol spokojný. Sme mimoriadne flexibilní, keďže sme dvadsaťštyri hodín k dispozícií.

Ako rýchlo sa firma rozrástla? Vždy sme sa chytili šance, ktorá sa nám ponúkla.

Začali sme poskytovať servis kvality, sortovacie práce a drobné opravy vo VW Bratislava v roku 2001. A darilo sa nám a bavilo nás to, keď sme videli, ako sa nám darí a ako rastieme. Obidvaja sme pracovali niekedy aj 12 hodín denne. Zákaziek narastalo, aj tempo, preto sme museli prijať aj nových mladších spolupracovníkov. Stalo sa, že sme obidvaja museli ísť na nočnú zmenu sortovať, lebo sme nemali dosť spolupracovníkov. Mali sme šťastie na ľudí, podarilo sa nám vytvoriť skvelý, nadšený tím a firemného ducha.

Už v roku 2002 sme zistili, že potrebujeme firemné priestory, pracovať a bývať v našom byte, to už sa nedalo zvládať, tak sme kúpili pozemok na Bystrickej ul. v Devínskej Novej Vsi a v marci 2003 sme sa presťahovali do novučkých priestorov. Dom sme postavili v rekordnom čase, za 6 mesiacov.

Začali sme s tradíciami „Vianočných večierkov“, chceme tvoriť ducha firemnej spolupatričnosti a stretávať sa s ľuďmi aj mimo práce v súkromí, ako rodina.

Aby sme utužovali dobré vzťahy s dodávateľmi a odberateľmi, začali sme usporadúvať spoločné stretnutia na „Gril Party“ od ? roku 2004.

A potom prišli ďalšie šance. Keď sme sa dopočuli, že PSA Peugeot Citroën ide na Slovensku stavať závod, začali sme sa ihneď vo firme učiť po francúzsky a pripravovali sme sa, aby sme uspeli. Čo sa nám aj podarilo. Výberové konanie sme vyhrali, v roku 2005 sme otvorili Pobočku Trnava. Firemná politika PSA bola vtedy nastavená tak, že mali iba jedného dodávateľa sortovacích služieb. Mali sme obrovské šťastie, pretože sme prišli na trh v správnej chvíli.

Nová pobočka si vyžiadala aj zadefinovanie našich pravidiel a procesov písomne, začal vznikať súbor smerníc, pomenovaný ako „Handbuch“.

Z firmy sa stala jedná veľká rodina, aby sme upevňovali spolupatričnosť, začali sme s „Family days“ v roku 2005. Na týchto podujatiach a aktivitách nešetríme. Je to forma motivácie našich pracovníkov, pretože dobré medziľudské vzťahy sú pre nás veľmi dôležité.

V roku 2005 narástol počet odpracovaných hodín v pobočke VW o 65 %, bol to rok prosperujúcej firmy. V roku 2006 to bolo až o 182 %.

Prvé rokovania pre KIA Žilinu sme absolvovali v auguste 2005, komunikácia s kórejskými manažérmi nebola najľahšia, napriek tomu sme obstáli v súťaži so 6 externými firmami. Uspeli sme vo výberovom konaní a v roku 2006 sme otvorili pobočku Žilina.

Zlepšovať komunikáciu medzi manažmentom a spolupracovníkmi sme začali prostredníctvom časopisu „HOLLEN NEWS“. Od roku 2007, vychádza 2 x do roka.

V roku 2007 Pobočka PSA zaznamenala 50% nárast odpracovaných hodín. Štartujú futbalovú tradíciu „HOLLEN CUP“, organizujú ju každoročne v Trnave.

Firma stále rástla a rozširovala sa aj administratíva na Centrále. Dom na Bystrickej už bol pritesný, chýbala rokovacia miestnosť. Pre účtovné oddelenie sme museli prenajať 3-izbový byt v susednom dome, zároveň sme už hľadali nové priestory pre Centrálu a Pobočku Bratislava. Nebolo to jednoduché, trvalo to až 2 roky, kým sa nám podarilo kúpiť 2 budovy na Kosatcovej ul. v Devínskej Novej Vsi. Boli v katastrofálnom stave, tak sme ich rekonštruovali. Presťahovali sme sa v júli 2008. Dielňa, sklady a apartmány boli hotové o rok neskôr.

Firemná stratégia - byť vo vlastných priestoroch - sa ukázala ako spoľahlivá. Je to záruka stability a istoty. Priestory máme v takom stave, ako to vyhovuje nám a nemusíme mať obavy, že nájomne bude zvýšené, alebo že priestory budeme musieť opustiť v najnevhodnejšom čase.

Neostali sme len pri podnikaní na Slovensku...

Významný rok 2009, od januára máme na Slovensku EURO menu a tiež začína celosvetová kríza a s ňou obavy vo všetkých oblastiach, ako sa bude vyvíjať.

Naša firma sa rozrástla aj za hranice. V Škode Mladá Boleslav sme začali v roku 2009, v čase krízy, manžel chcel, aby firma rástla. Hovorila som mu, že teraz by to bolo bláznovstvo. Ale nebolo. Prehlasovali ma a nakoniec sa to ukázalo byť správne rozhodnutie. Ponúkli sme lepšie služby ako konkurencia, čiže sme uspeli. Na začiatku sme boli v prenajatých priestoroch, ale v 2012 sme tiež kúpili vlastné priestory, presťahovali sme sa v 2013.

Dnes tam máme dcérsku spoločnosť a jednu pobočku v Trutnove.

Sme aj v Rusku v Kaluge, kde má závod VW a PSA, ale tam sa nám zatiaľ moc nedarí. Dcérsku spoločnosť sme založili tiež v roku 2009, v čase krízy.

Tento rok 2009 sme začali aj s reštaurovaním Oldtimerov. Rozšírili sme poskytovanie služieb aj do tejto oblasti.

Po každoročných úspechoch a neustálom raste prišiel rok 2013, kedy sme mali pokles zákaziek asi o 10%, prišli sme o postavenie výhradného odberateľa v PSA Trnava. Hospodársky výsledok bol len tak-tak uspokojivý.

V roku 2014 sa nám podarilo naštartovať optimalizačné opatrenia a vo všetkých pobočkách sme zaznamenali nárast zákaziek. V Pobočke Bratislava to bolo dokonca o 300 %.

Na výberové konanie do AUDI Győr, sme sa pripravovali veľmi zodpovedne, mali sme eminentný záujem sa tam dostať, je to blízko Bratislavy, čo je nesmierna výhoda. Podarilo sa, v máji 2014 sme tam založili dcérsku spoločnosť. Maďarsko je náročné z dôvodu rečových bariér, ale našli sme ľudí, čo hovoria maďarsky aj slovensky, nemecky, anglicky. Zatiaľ sa iba rozbiehame, uvidíme, čo nám prinesie budúcnosť.

Čo je kreatívne na podnikaní?

Podnikanie je aj tvorivá činnosť, radi riešime spolu s manželom jednotlivé problémy a sledujeme, ako sa firma vyvíja a rastie. Ak chcete vybudovať dobrú firmu, musíte sa jej venovať. Stále je niečo, čo sa dá zlepšiť. Pri vylepšovaní procesov, písaní smerníc je nutné využívať inovatívnosť a kreativitu. Nesmieme zaspať na vavrínoch, pretože vždy sa objaví slabina, ktorú musíme riešiť a zároveň sa posúvať dopredu.

Zameriavame sa aj na vzdelávanie

Okrem jazykových kurzov nemčiny, angličtiny a francúzštiny, ktoré máme kontinuálne skoro od začiatku, dvakrát do roka organizujeme pre riadiacich pracovníkov semináre podľa výberu. V roku 2008 sme zorganizovali prvý celofiremný seminár riadiacich pracovníkov v Stupave, odvtedy sa už každý rok celofiremný tréning našich technických a administratívnych pracovníkov nazýva „Stupava“, aj keď sa koná niekde inde. Pomáha udržiavať ducha firemnej spolupatričnosti.

V roku 2013 sme vyvinuli a v 2014 spustili „HOLLEN Supplier B2B Portál“ ( HSB2BP) pre elektronickú komunikáciu s dodávateľmi služieb, čo nám umožnilo zrýchlenie a zjednodušenie obchodných transakcii ako aj lepší prehľad o nákladoch firmy.

Byť a zostať najlepším poskytovateľom služieb na trhu si tiež vyžaduje neustále inovovať a zlepšovať kvalitu nami poskytovaných služieb. V roku 2014 sme vyvinuli a spustili testovanie aplikácie „HOLLLEN Smart work places“ (HSWPA), ktorá slúži na kompletnú digitalizáciu vybraných pracovísk. Pomôže zrýchliť tok informácií medzi naším pracovníkom a zákazníkom, eliminuje papierovanie, zníži chybovosť.

Naša firma, môj manžel a ja, aj všetci naši pracovníci a spolupracovníci sa neustále učíme, neustále rastieme a neustále napredujeme a verím, že to takto pôjde aj v budúcnosti.

Páči sa mi slogan od Dylana: „Ak sa nezamestnáte svojím zrodením, zamestná vás vaše umieranie“.


Hot Line

Slovensko

Bratislava (VW Slovakia)
+421 905 902 093

Trnava (PSA Slovakia)
+421 908 754 305

Lužianky (Jaguar Land Rover)
+421 908 754 305

Žilina (KIA Slovakia)
+421 907 752 059

Košice
+421 915 573 766

Česká republika

Mladá Boleslav (Škoda Auto)
+420 774 531 562

Trutnov (Continental)
+420 737 173 179

Frýdek Místek (Hyundai)
+420 739 565 727

Brandýs nad Labem (Continental)
+420 733 533 609

Kvasiny
+420 603 174 865

Ruská federácia

Kaluga (VW Rus)
+79 109 186 861

Ryazan
+79 109 186 861

Maďarsko

Györ (Audi Hungaria)
+36 202 300 934